domingo, 12 de enero de 2014

Exposició del Projecte TIC "English Speaking Countries" en forma de cas

Tal i com hem llegit als materials de l’assignatura... “Les històries poden funcionar com a substitut de l’experiència directa. Si assumim que aprenem de les experiències, hauríem de ser capaços d’aprendre de les històries que contenen experiències. Algunes persones creuen que escoltar histories és equivalent a experimentar un mateix els fenòmens (Fergusson, Bareiss, Birnbaum i Osgood, 1991). (Pàgina 23, mòdul 3).

A continuació presentaré el cas del projecte en forma de quadre sintètic i entrevista a la mestra (a mi mateixa) i el cas d’aprenentatge personal en forma de quadre sintètic també i de conte amb continus paral·lelismes (storytelling).

Aquest blog és un portafolis d’avaluació continuada de competències, per la qual cosa, no es troba el projecte TIC final complet. A més a més d’aquests dos casos, que segueixen l’aprenentatge basat en casos, en històries o en bones pràctiques de Jonassen i la seva base Kite, trobareu el mapa conceptual en el que es fonamenta el projecte i alguna mostra documental d’aquest.

Espero que us agradi! Ara em passaré pels vostres blogs per a agafar idees ;)

Projecte sobre els països de parla anglesa i la importància de l’anglès

 Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de Quart de Primària han desenvolupat un projecte d’anglès referent als països de parla anglesa. Han treballat en grups cooperatius per tal de resoldre alguns dels seus dubtes sobre la llengua anglesa mitjançant unes presentacions de diferents països en tríptics i Power Points i la seva corresponent exposició oral del que han après davant dels seus companys i la mestra. En tot moment, han fet ús de les Noves Tecnologies i de la llengua per tal d’aconseguir un aprenentatge significatiu.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
5 anys.
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
S’utilitzen al llarg de diferents parts del projecte. Nivell mitjà-alt.

---
Tipus d’escola
Primària.
---
Localització del centre
Zona Residencial a Barcelona.
---
Connexió
Internet. Alta velocitat.
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica i classe.

---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja-alta.

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Quart de Primària (9 anys).
---
Àrea / unitat
Anglès.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Al llarg de 6 sessions, els alumnes buscaran, seleccionaran i utilitzaran informació cercada a internet; elaboraran una presentació; l’exposaran oralment en grups cooperatius i finalment, es debatrà sobre el projecte en grup-classe.
---
Nivell d’aprenentatge esperat
Alt pel que respecta a l’elaboració de la presentació, mitjà pel que fa a l´ús de les Noves Tecnologies i mitjà-baix pel que respecta a l’ús de la llengua anglesa (redacció i exposició oral).
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC mitjançant la llengua anglesa i el treball cooperatiu.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Correu electrònic (gmail i google DRIVE), pàgines web, programari (Microsoft Office), PDI, càmera.
---
Raó per la qual la fa servir
Com a recurs útil, imprescindible i motivador i com a espai de treball cooperatiu per buscar, compartir, comunicar, entendre, exposar i enregistrar informació i idees. Va sorgir a partir dels dubtes i inquietuds cognitives dels alumnes.
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines tecnològiques i el treball grupal per entendre i comunicar el coneixement.
---
Dificultats trobades
Heterogeneïtat d’actituds, conflictes en el treball en grup i expressió oral del projecte en anglès.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Medicació de la mestra, ajuda cooperativa entre companys i en alguns casos, col·laboració dels pares a casa buscant informació
---
Rol del professor
Mediar, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Explorador (descobrir conceptes i relacions), company de grup i responsable del seu procés d’aprenentatge.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Inicial (autoavaluació inicial) i final (projecte final, avaluació dels altres grups i co-avaluació en rúbriques).
---
Lliçó apresa pel professor
Que el treball grupal per projectes és molt enriquidor (l’heterogeneïtat de nivells queda compensada), que l’ús de les TIC és molt motivador, que l’autoavaluació i co-avaluació responsabilitzen més als alumnes pel que fa al propi procés d’aprenentatge i que aquest és un exemple de l’aprenentatge significatiu i educació del futur, en la que l’alumne és subjecte actiu de coneixement.
---



Història complerta


ENTREVISTADOR. Bon dia professora Anna. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista. Tenint en compte que la vostra escola és una de les pioneres en l’educació del futur, m’agradaria preguntar-li per una bona història sobre tecnologia que vostè hagi tingut a la seva classe.
PROFESSORA. Bé, hola, bon dia. Li explicaré una història...Una història sobre educació. Fa un temps, a la classe de Quart de Primària de la nostra escola, vam realitzar un projecte molt interessant a l’assignatura d’anglès, anomenat “English Speaking Countries” en el qual les Noves Tecnologies jugaven un paper molt important. Els alumnes van treballar per grups cooperatius sobre diferents països de parla anglesa: Gran Bretanya (Escòcia, Anglaterra i Gales), Estats Units, Canada, Irlanda, Sud Àfrica, Nova Zelanda...quins em deixo? Ah, sí, Austràlia i Haití i el Carib. El que van haver de fer va ser buscar informació sobre diferents aspectes del país, com el temps, la cultura, la gastronomia o les festivitats per tal d’elaborar un tríptic. Posteriorment, aquest tríptic l’exposarien oralment a la classe en anglès davant dels seus companys. Així tots coneixerien les característiques de diferents països de parla anglesa. Al final del projecte, vam fer un debat a la classe sobre la importància de l’anglès i sobre els diferents països on es parla, no només a Anglaterra o als Estats Units, així com la diversitat de cultures i tradicions que emmarquen la llengua anglesa. El resultat dels projectes ha estat molt significatiu, ja que si bé van aparèixer diverses dificultats al llarg del camí, les vam saber solucionar i els alumnes van reconèixer que havia estat molt interessant i útil i que havien après molt.

ENTREVISTADOR. Així doncs, com resumiria el context i objectiu de l’activitat?
PROFESSORA. Que uns alumnes de quart de Primària de classe mitjana-alta d’una escola de Barcelona en una zona residencial entenguin per què l’anglès és important a les seves vides i on es parla anglès al món tot aprenent paraules en anglès i utilitzant (per practicar-ne l’ús) de les noves tecnologies, potenciant l’aprenentatge per competències i les teories constructivistes sobre l’aprenentatge significatiu.

ENTREVISTADOR. Pinta molt bé. Podria ser més específica pel que fa a la utilització de les Noves Tecnologies? Quin paper van jugar-hi?
PROFESSORA. Sí, clar. Malgrat que li he posat com a exemple un projecte realitzat a l’assignatura d’anglès, les Noves Tecnologies han jugat un paper molt important. I això està passant en tots els aspectes de la nostra vida quotidiana, oi? I l’escola no pot quedar-s’hi enrere. Les noves tecnologies s’han utilitzat com un recurs útil, imprescindible i motivador així com un espai de trobada cooperativa, per entendre (l’explicació inicial que els hi vaig fer amb un Power Point), per buscar (a internet la informació), per compartir (mitjançant el google Drive), per comunicar (els alumnes m’enviaven correus a l’intern de l’escola amb dubtes sobre el projecte) i per exposar (l’exposició final del tríptic) la informació i les seves idees. Fins i tot, les vam utilitzar pel que fa a la impressió de documents i a la relaxació de grup, ja que sovint quan s’esveraven a la classe, els hi posava musica relaxant al YouTube de la Pissarra Digital. A més a més, vaig utilitzar molt la pissarra digital com a recurs explicatiu d’alguns dubtes sobre la llengua que van sorgir durant les sessions i la càmera fotogràfica per enregistrar el procés. Així doncs, s’observa com les TIC juguen un paper imprescindible en aquest procés, ja que els alumnes, no van buscar la informació a enciclopèdies ni llibres de consulta, sinó a la gran quantitat d’informació que poden trobar a la xarxa.

ENTREVISTADOR. I què li va fer decidir-se per aquesta activitat d’integrar la tecnologia al projecte d’anglès?
PROFESSOR. La meva escola vetlla molt per l´ús de les Noves Tecnologies donada la seva importància i utilitat a la societat actual. Si volia fer un projecte innovador, havia de comptar amb les Noves Tecnologies, fossi quin fossi el tema, llengua o assignatura.

ENTREVISTADOR. Molt bé. Quin tipus de software va utilitzar?
PROFESSOR. Vam utilitzar Microsoft.

ENTREVISTADOR. Quants ordinadors té l’aula d’informàtica? I la classe?
PROFESSOR. A la classe només tenim la PDI, per la qual cosa vam anar a l’aula d’informàtica per a buscar la informació. En aquesta hi ha uns 40 ordinadors. Tots disposaven de bona connexió a Internet.

ENTREVISTADOR. Personalment, vostè considera que els mestres tenen un bon nivell per a ensenyar a utilitzar les Noves Tecnologies?
PROFESSOR. Hi ha de tot. Hi ha mestres que porten molts anys a l’escola i que per la seva edat necessitarien més formació. D’altres, com les noves generacions, tenim més per la mà el seu ús, i malgrat que hi hagin aspectes que els hàgim d’aprendre (com la creació de Sites o blogs, per exemple) aprenem ràpid i podem transmetre-ho amb facilitat als nostres alumnes, qui també estan molt acostumats a les noves tecnologies ja que els ordinadors o les tablets són quelcom quotidià per ells.

ENTREVISTADOR. Moltes gràcies. I pel que fa al tema, el va escollir vostè?
PROFESSORA. No. Al ser la seva mestra d’anglès, feia temps que escoltava a les classes preguntes i inquietuds cognitives pel que feia a l’anglès, és a dir, preguntes essencials que moltes vegades no es poden contestar i tractar amb profunditat per manca de temps a l’hora de seguir els continguts curriculars estipulats. Algunes d’aquestes preguntes eren, per exemple: “On està Londres?” “Està a prop de Barcelona?”, “Només es parla anglès a Londres i Nova York?”, “Per què l’anglès és tan important?” i “Per què hem d’aprendre anglès si tenim suficient amb el català i el castellà i aquí no hi ha anglesos?”... Com a mestra, tenia la responsabilitat de contestar a aquestes preguntes de manera profunda i significativa per a ells. A partir d’aquí, el meu objectiu com a mestra d’anglès i futura psicopedagoga va ser el de crear una situació d’aprenentatge en la que els alumnes aprenguessin de forma motivada i significativa per tal de donar resposta a aquestes preguntes tot utilitzant l’anglès com a llengua vehicular i algunes de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a mediar el procés. Així doncs, la idea del projecte és original dels alumnes, de les seves necessitats de coneixement, com si fos un problema significatiu i espontani. Jo, com a mestra, em vaig cernir a donar-li forma al projecte i a crear les situacions d’ensenyament i aprenentatge de la classe. I precisament són aquestes les bases de les teories constructivistes en educació: a més a més del fet que el projecte sigui actiu, col·laboratiu, reflexiu i intencional, que els continguts girin al voltant de les inquietuds i necessitats dels alumnes ja que només així es convertirà en quelcom significatiu per ells que podran extrapolar a altres aspectes de la seva vida quotidiana. El fet de voler anar més allà i de donar-li un caire personal al projecte, implicant-se totalment, farà que s’enrecordin per a tota la vida.

ENTREVISTADOR. Fantàstic. Quants nens tenia a classe?
PROFESSOR. Trenta. Són bastants.

ENTREVISTADOR. Puc preguntar-li quants anys d’experiència té com a docent?
PROFESSOR. Tinc vint-i-tres anys, així que anys d’experiència tres. Però es tradueixen en 5 si compten altres tipus de feina relacionades amb educació per no com a mestra d’una escola. A més a més, sóc estudiant de psicopedagogia.

ENTREVISTADOR. A on ha après anglès? Té un bon nivell?
PROFESSOR. Vaig començar a aprendre anglès als 8 anys, ja que en el passat es començava a aprendre més tard. He estat en contacte des de llavores amb la llengua anglesa, aprenent a l’escola, a acadèmies, a la universitat i sobretot quan vaig marxar a treballar a Londres durant un any com a auxiliar de conversa a dos instituts. És per això que tinc un bon nivell. M’encanta la llengua i la seva cultura.

ENTREVISTADOR. I què creu que té d’especial el seu projecte? El tornaria a fer?
PROFESSORA. Penso que brilla pel fet d’utilitzar dos dels aspectes més importants del segle XXI i de la societat actual, per cert imprescindibles per trobar feina: la utilització de l’anglès i de les Noves Tecnologies. D’altres aspectes importants pels quals destaca són totes les habilitats que es potencien pel fet de treballar en grups cooperatius, els rols que s’hi assumeixen i la responsabilització a l’hora d’autoavaluar-se individualment i com a grup i als seus companys. És per això que sí que el tornaré a fer, amb petites modificacions, i penso que és extrapolable a qualsevol assignatura.

ENTREVISTADOR. Parli’m d’aquesta avaluació.
PROFESSORA. L’avaluació del projecte, és a dir, la valoració dels resultats no es va fer de la forma que coneixem tots plegats, amb l’evocació de continguts en un examen final, ja que les característiques del projecte no ho acceptava. Requeria quelcom més innovador. Així doncs, per tal d’avaluar el seu procés d’aprenentatge, es va dur a terme una avaluació continuada en la què els alumnes van utilitzar tres rúbriques: la de l’autoavaluació inicial, amb unes preguntes inicials sobre l’anglès i sobre els països de parla anglesa; la de l’avaluació final dels altres grups a mesura que exposaven els projectes; i la de co-avaluació final, individual i com a grup. Aquesta forma d’avaluació també s’ha començat a fer servir a l’assignatura de medi, que treballa molt per projectes. Els criteris van ser els següents: 0% l’autoavaluació inicial, 20% les autoavaluacions dels altres grups, 40% la co-avaluacio de grup i 40% l’avaluació del projecte per part de la mestra. És sorprenent el fet que aquest tipus d’avaluació potencia els valors d’autonomia i responsabilitat, tant individual i com a grup.

ENTREVISTADOR. Va agradar el projecte?
PROFESSORA. Molt. Tant als alumnes com a les famílies i a l’àmbit de llengües estrangeres de l’escola. Els alumnes s’hi van implicar molt i algunes famílies van ajudar als seus fills a buscar informació. És precisament el que vol l’escola i el que demana l’educació actual: desenvolupar projectes d’aquesta mena.

ENTREVISTADOR. Els seus estudiants tenien idea que vostè faria això?
PROFESSOR. No! A l’assignatura d’anglès estan acostumats amb treballar amb llibres (Class Book i Activity Book) i si bé la metodologia no és tradicional ja que els alumnes tenen molt protagonisme, un projecte com aquest era una experiència nova per a ells.

ENTREVISTADOR. Va rebre ajut  d’altres persones per desenvolupar el projecte?
PROFESSOR. No. Si bé haig de dir que estava en contacte amb la mestra d’informàtica per a saber el nivell de coneixement dels alumnes pel que fa a l’ús de les eines de la net, com el correu intern de l’escola o el fet de compartir documents mitjançant el Google DRIVE.

ENTREVISTADOR. Gràcies. Va tenir dificultats al llarg del projecte?
PROFESSOR. Sí, en educació sempre hi ha reptes i dificultats a superar, d’això es tracta quan parlem d’aprenentatge. Sobretot pel que fa a l’heterogeneïtat d’actituds (alumnes més passius que altres, però no de nivells, ja que el projecte va fer que s’ajudessin molt entre ells i tots hi participessin, fins i tot als que els hi costa més), alguns petits conflictes de treball en grup (sobretot en la repartició de tasques) i pel que fa a l’expressió escrita i oral en anglès. Però els alumnes estaven molt motivats i l’interès era tan elevat que van poder superar totes les dificultats per tal d’aprendre.

ENTREVISTADOR. Les seves expectatives es van veure acomplides?
PROFESSOR. Oi tant! I encara més! Els alumnes van resoldre les dificultats sorgides pel camí i van desenvolupar molt bé els projectes. Em van sorprendre molt pel que fa a l’actitud vers l’autoavaluació i co-avaluació. Si bé l’expressió de l’anglès va ser allò més complicat, puc dir que estic molt satisfeta amb els resultats.

ENTREVISTADOR. Molt bé. Quan va durar el projecte total?
PROFESSOR. Sis sessions d’una hora al desembre, al llarg de dues setmanes ja que els alumnes de quart fan tres hores d’anglès a la setmana.

ENTREVISTADOR. I quantes hores al dia vostè va treballar en ell?
PROFESSOR. No només l’hora que estava amb els alumnes a la classe, sinó més externes de preparació, sobretot pel que fa a la creació de la forma del projecte i a l’avaluació de totes les autoavaluacions i co-avaluacions. Així que bastantes!

ENTREVISTADOR. I per acabar, té alguna cosa que vulgui dir als altres professors? Quina lliçó va aprendre?
PROFESSOR. Un mestre sempre està aprenent, per la qual cosa també vaig aprendre molt a l’igual que els meus alumnes. Vaig aprendre que el treball grupal per projectes és molt enriquidor (l’heterogeneïtat de nivells queda compensada), que l’ús de les TIC és molt motivador, que l’autoavaluació i co-avaluació responsabilitzen més als alumnes pel que fa al propi procés d’aprenentatge i que aquest és un exemple de l’aprenentatge significatiu i educació del futur, en la que l’alumne és subjecte actiu de coneixement. Així doncs, animo als meus companys a que no tinguin por i que es llencin a fer projectes com aquest i a tenir noves i innovadores idees educatives per a dur a terme amb els nostres alumnes!

ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario