Tal i com hem
llegit als materials de l’assignatura... “Les històries poden funcionar com a
substitut de l’experiència directa. Si assumim que aprenem de les experiències,
hauríem de ser capaços d’aprendre de les històries que contenen experiències.
Algunes persones creuen que escoltar histories és equivalent a experimentar un
mateix els fenòmens (Fergusson, Bareiss, Birnbaum i Osgood, 1991). (Pàgina 23,
mòdul 3).
A continuació
presentaré el cas del projecte en forma de quadre sintètic i entrevista a la mestra
(a mi mateixa) i el cas d’aprenentatge personal en forma de quadre sintètic
també i de conte amb continus paral·lelismes (storytelling).
Aquest blog és
un portafolis d’avaluació continuada de competències, per la qual cosa, no es
troba el projecte TIC final complet. A més a més d’aquests dos casos, que
segueixen l’aprenentatge basat en casos, en històries o en bones pràctiques de
Jonassen i la seva base Kite, trobareu el mapa conceptual en el que es
fonamenta el projecte i alguna mostra documental d’aquest.
Espero que us
agradi! Ara em passaré pels vostres blogs per a agafar idees ;)
Projecte sobre els països de parla anglesa i la
importància de l’anglès
Cas 2013-1
|
||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Els alumnes de Quart de Primària han
desenvolupat un projecte d’anglès referent als països de parla anglesa. Han
treballat en grups cooperatius per tal de resoldre alguns dels seus dubtes
sobre la llengua anglesa mitjançant unes presentacions de diferents països en
tríptics i Power Points i la seva corresponent exposició oral del que han
après davant dels seus companys i la mestra. En tot moment, han fet ús de les
Noves Tecnologies i de la llengua per tal d’aconseguir un aprenentatge
significatiu.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència en ensenyament
|
5 anys.
|
---
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús
de TIC
|
S’utilitzen al llarg de diferents parts
del projecte. Nivell mitjà-alt.
|
---
|
Tipus d’escola
|
Primària.
|
---
|
Localització del centre
|
Zona Residencial a Barcelona.
|
---
|
Connexió
|
Internet. Alta velocitat.
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica i classe.
|
---
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja, mitja-alta.
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Quart de Primària (9 anys).
|
---
|
Àrea / unitat
|
Anglès.
|
---
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
Al llarg de 6 sessions, els alumnes
buscaran, seleccionaran i utilitzaran informació cercada a internet; elaboraran
una presentació; l’exposaran oralment en grups cooperatius i finalment, es
debatrà sobre el projecte en grup-classe.
|
---
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Alt pel que respecta a l’elaboració de la
presentació, mitjà pel que fa a l´ús de les Noves Tecnologies i mitjà-baix
pel que respecta a l’ús de la llengua anglesa (redacció i exposició oral).
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Aplicació de les TIC mitjançant la llengua
anglesa i el treball cooperatiu.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Correu electrònic (gmail i google DRIVE),
pàgines web, programari (Microsoft Office), PDI, càmera.
|
---
|
Raó per la qual la fa servir
|
Com a recurs útil, imprescindible i
motivador i com a espai de treball cooperatiu per buscar, compartir, comunicar,
entendre, exposar i enregistrar informació i idees. Va sorgir a partir dels
dubtes i inquietuds cognitives dels alumnes.
|
---
|
Naturalesa de les activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines tecnològiques i el
treball grupal per entendre i comunicar el coneixement.
|
---
|
Dificultats trobades
|
Heterogeneïtat d’actituds, conflictes en
el treball en grup i expressió oral del projecte en anglès.
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Medicació de la mestra, ajuda cooperativa
entre companys i en alguns casos, col·laboració dels pares a casa buscant
informació
|
---
|
Rol del professor
|
Mediar, proporcionar activitats
estructurades i orientacions explícites.
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador (descobrir conceptes i
relacions), company de grup i responsable del seu procés d’aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat
requerida.
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Inicial (autoavaluació inicial) i final
(projecte final, avaluació dels altres grups i co-avaluació en rúbriques).
|
---
|
Lliçó apresa pel professor
|
Que el treball grupal per projectes és molt
enriquidor (l’heterogeneïtat de nivells queda compensada), que l’ús de les
TIC és molt motivador, que l’autoavaluació i co-avaluació responsabilitzen
més als alumnes pel que fa al propi procés d’aprenentatge i que aquest és un
exemple de l’aprenentatge significatiu i educació del futur, en la que
l’alumne és subjecte actiu de coneixement.
|
---
|
Història complerta |
ENTREVISTADOR. Bon dia
professora Anna. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista. Tenint en
compte que la vostra escola és una de les pioneres en l’educació del futur,
m’agradaria preguntar-li per una bona història sobre tecnologia que vostè
hagi tingut a la seva classe.
PROFESSORA. Bé, hola, bon dia. Li explicaré una
història...Una història sobre educació. Fa un temps, a la classe de Quart de
Primària de la nostra escola, vam realitzar un projecte molt interessant a
l’assignatura d’anglès, anomenat “English Speaking Countries” en el qual les
Noves Tecnologies jugaven un paper molt important. Els alumnes van treballar
per grups cooperatius sobre diferents països de parla anglesa: Gran Bretanya
(Escòcia, Anglaterra i Gales), Estats Units, Canada, Irlanda, Sud Àfrica,
Nova Zelanda...quins em deixo? Ah, sí, Austràlia i Haití i el Carib. El que
van haver de fer va ser buscar informació sobre diferents aspectes del país,
com el temps, la cultura, la gastronomia o les festivitats per tal d’elaborar
un tríptic. Posteriorment, aquest tríptic l’exposarien oralment a la classe
en anglès davant dels seus companys. Així tots coneixerien les
característiques de diferents països de parla anglesa. Al final del projecte,
vam fer un debat a la classe sobre la importància de l’anglès i sobre els
diferents països on es parla, no només a Anglaterra o als Estats Units, així
com la diversitat de cultures i tradicions que emmarquen la llengua anglesa.
El resultat dels projectes ha estat molt significatiu, ja que si bé van
aparèixer diverses dificultats al llarg del camí, les vam saber solucionar i
els alumnes van reconèixer que havia estat molt interessant i útil i que
havien après molt.
ENTREVISTADOR. Així doncs, com resumiria el
context i objectiu de l’activitat?
PROFESSORA. Que uns alumnes de quart de Primària de
classe mitjana-alta d’una escola de Barcelona en una zona residencial
entenguin per què l’anglès és important a les seves vides i on es parla
anglès al món tot aprenent paraules en anglès i utilitzant (per practicar-ne
l’ús) de les noves tecnologies, potenciant l’aprenentatge per competències i
les teories constructivistes sobre l’aprenentatge significatiu.
ENTREVISTADOR. Pinta molt bé. Podria ser més
específica pel que fa a la utilització de les Noves Tecnologies? Quin paper
van jugar-hi?
PROFESSORA. Sí, clar. Malgrat que li he posat com a
exemple un projecte realitzat a l’assignatura d’anglès, les Noves Tecnologies
han jugat un paper molt important. I això està passant en tots els aspectes
de la nostra vida quotidiana, oi? I l’escola no pot quedar-s’hi enrere. Les
noves tecnologies s’han utilitzat com un recurs útil, imprescindible i motivador així com un espai de
trobada cooperativa, per entendre (l’explicació inicial que els hi vaig fer
amb un Power Point), per buscar (a internet la informació), per compartir
(mitjançant el google Drive), per comunicar (els alumnes m’enviaven correus a
l’intern de l’escola amb dubtes sobre el projecte) i per exposar (l’exposició
final del tríptic) la informació i les seves idees. Fins i tot, les vam
utilitzar pel que fa a la impressió de documents i a la relaxació de grup, ja
que sovint quan s’esveraven a la classe, els hi posava musica relaxant al
YouTube de la Pissarra Digital. A més a més, vaig utilitzar molt la pissarra
digital com a recurs explicatiu d’alguns dubtes sobre la llengua que van
sorgir durant les sessions i la càmera fotogràfica per enregistrar el procés.
Així doncs, s’observa com les TIC juguen un paper imprescindible en aquest
procés, ja que els alumnes, no van buscar la informació a enciclopèdies ni llibres
de consulta, sinó a la gran quantitat d’informació que poden trobar a la
xarxa.
ENTREVISTADOR. I què li va fer decidir-se per
aquesta activitat d’integrar la tecnologia al projecte d’anglès?
PROFESSOR. La meva escola
vetlla molt per l´ús de les Noves Tecnologies donada la seva importància i
utilitat a la societat actual. Si volia fer un projecte innovador, havia de
comptar amb les Noves Tecnologies, fossi quin fossi el tema, llengua o
assignatura.
ENTREVISTADOR. Molt bé. Quin tipus de software va
utilitzar?
PROFESSOR. Vam utilitzar
Microsoft.
ENTREVISTADOR. Quants ordinadors té l’aula
d’informàtica? I la classe?
PROFESSOR. A la classe només tenim la PDI, per la qual cosa vam
anar a l’aula d’informàtica per a buscar la informació. En aquesta hi ha uns
40 ordinadors. Tots disposaven de bona connexió a Internet.
ENTREVISTADOR. Personalment, vostè considera que
els mestres tenen un bon nivell per a ensenyar a utilitzar les Noves
Tecnologies?
PROFESSOR. Hi ha de tot. Hi ha mestres que porten molts anys a
l’escola i que per la seva edat necessitarien més formació. D’altres, com les
noves generacions, tenim més per la mà el seu ús, i malgrat que hi hagin
aspectes que els hàgim d’aprendre (com la creació de Sites o blogs, per
exemple) aprenem ràpid i podem transmetre-ho amb facilitat als nostres
alumnes, qui també estan molt acostumats a les noves tecnologies ja que els
ordinadors o les tablets són quelcom quotidià per ells.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies. I pel que fa al
tema, el va escollir vostè?
PROFESSORA. No. Al ser la seva mestra d’anglès, feia
temps que escoltava a les classes preguntes i inquietuds cognitives pel que
feia a l’anglès, és a dir, preguntes essencials que moltes vegades no es
poden contestar i tractar amb profunditat per manca de temps a l’hora de
seguir els continguts curriculars estipulats. Algunes d’aquestes preguntes
eren, per exemple: “On està Londres?” “Està a prop de Barcelona?”, “Només
es parla anglès a Londres i Nova York?”, “Per què l’anglès és tan important?”
i “Per què hem d’aprendre anglès si tenim suficient amb el català i el
castellà i aquí no hi ha anglesos?”... Com a mestra, tenia la responsabilitat
de contestar a aquestes preguntes de manera profunda i significativa per a
ells. A partir d’aquí, el meu objectiu com a mestra
d’anglès i futura psicopedagoga va ser el de crear una situació
d’aprenentatge en la que els alumnes aprenguessin de forma motivada i
significativa per tal de donar resposta a aquestes preguntes tot utilitzant
l’anglès com a llengua vehicular i algunes de les noves tecnologies de la
informació i la comunicació per a mediar el procés. Així doncs, la idea del
projecte és original dels alumnes, de les seves necessitats de coneixement,
com si fos un problema significatiu i espontani. Jo, com a mestra, em vaig
cernir a donar-li forma al projecte i a crear les situacions d’ensenyament i aprenentatge
de la classe. I precisament són aquestes les bases de les teories
constructivistes en educació: a més a més del fet que el projecte sigui actiu,
col·laboratiu, reflexiu i intencional, que els continguts girin al voltant de
les inquietuds i necessitats dels alumnes ja que només així es convertirà en
quelcom significatiu per ells que podran extrapolar a altres aspectes de la
seva vida quotidiana. El fet de voler anar més allà i de donar-li un caire
personal al projecte, implicant-se totalment, farà que s’enrecordin per a tota
la vida.
ENTREVISTADOR. Fantàstic. Quants nens tenia a
classe?
PROFESSOR. Trenta. Són
bastants.
ENTREVISTADOR. Puc preguntar-li quants anys
d’experiència té com a docent?
PROFESSOR. Tinc vint-i-tres
anys, així que anys d’experiència tres. Però es tradueixen en 5 si compten
altres tipus de feina relacionades amb educació per no com a mestra d’una
escola. A més a més, sóc estudiant de psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. A on ha après anglès? Té un bon
nivell?
PROFESSOR. Vaig començar a
aprendre anglès als 8 anys, ja que en el passat es començava a aprendre més
tard. He estat en contacte des de llavores amb la llengua anglesa, aprenent a
l’escola, a acadèmies, a la universitat i sobretot quan vaig marxar a
treballar a Londres durant un any com a auxiliar de conversa a dos instituts.
És per això que tinc un bon nivell. M’encanta la llengua i la seva cultura.
ENTREVISTADOR. I què creu que té d’especial el
seu projecte? El tornaria a fer?
PROFESSORA. Penso que brilla pel fet d’utilitzar dos dels aspectes
més importants del segle XXI i de la societat actual, per cert
imprescindibles per trobar feina: la utilització de l’anglès i de les Noves
Tecnologies. D’altres aspectes importants pels quals destaca són totes les
habilitats que es potencien pel fet de treballar en grups cooperatius, els
rols que s’hi assumeixen i la responsabilització a l’hora d’autoavaluar-se
individualment i com a grup i als seus companys. És per això que sí que el
tornaré a fer, amb petites modificacions, i penso que és extrapolable a
qualsevol assignatura.
ENTREVISTADOR. Parli’m d’aquesta avaluació.
PROFESSORA. L’avaluació
del projecte, és a dir, la valoració dels resultats no es va fer de la forma que
coneixem tots plegats, amb l’evocació de continguts en un examen final, ja que
les característiques del projecte no ho acceptava. Requeria quelcom més
innovador. Així doncs, per tal d’avaluar el seu procés d’aprenentatge, es va
dur a terme una avaluació continuada en la què els alumnes van utilitzar tres
rúbriques: la de l’autoavaluació inicial, amb unes preguntes inicials sobre l’anglès
i sobre els països de parla anglesa; la de l’avaluació final dels altres
grups a mesura que exposaven els projectes; i la de co-avaluació final, individual
i com a grup. Aquesta forma d’avaluació també s’ha començat a fer servir a
l’assignatura de medi, que treballa molt per projectes. Els criteris van ser
els següents: 0% l’autoavaluació inicial, 20% les autoavaluacions dels altres
grups, 40% la co-avaluacio de grup i 40% l’avaluació del projecte per part de
la mestra. És sorprenent el fet que aquest tipus d’avaluació potencia els
valors d’autonomia i responsabilitat, tant individual i com a grup.
ENTREVISTADOR. Va agradar el projecte?
PROFESSORA. Molt. Tant als
alumnes com a les famílies i a l’àmbit de llengües estrangeres de l’escola.
Els alumnes s’hi van implicar molt i algunes famílies van ajudar als seus
fills a buscar informació. És precisament el que vol l’escola i el que demana
l’educació actual: desenvolupar projectes d’aquesta mena.
ENTREVISTADOR. Els seus estudiants tenien idea
que vostè faria això?
PROFESSOR. No! A l’assignatura d’anglès estan acostumats amb
treballar amb llibres (Class Book i Activity Book) i si bé la metodologia no
és tradicional ja que els alumnes tenen molt protagonisme, un projecte com
aquest era una experiència nova per a ells.
ENTREVISTADOR. Va rebre ajut d’altres
persones per desenvolupar el projecte?
PROFESSOR. No. Si bé haig de
dir que estava en contacte amb la mestra d’informàtica per a saber el nivell
de coneixement dels alumnes pel que fa a l’ús de les eines de la net, com el
correu intern de l’escola o el fet de compartir documents mitjançant el
Google DRIVE.
ENTREVISTADOR. Gràcies. Va tenir dificultats al
llarg del projecte?
PROFESSOR. Sí, en educació
sempre hi ha reptes i dificultats a superar, d’això es tracta quan parlem
d’aprenentatge. Sobretot pel que fa a l’heterogeneïtat d’actituds (alumnes
més passius que altres, però no de nivells, ja que el projecte va fer que
s’ajudessin molt entre ells i tots hi participessin, fins i tot als que els
hi costa més), alguns petits conflictes de treball en grup (sobretot en la
repartició de tasques) i pel que fa a l’expressió escrita i oral en anglès.
Però els alumnes estaven molt motivats i l’interès era tan elevat que van
poder superar totes les dificultats per tal d’aprendre.
ENTREVISTADOR. Les seves expectatives es van
veure acomplides?
PROFESSOR. Oi tant! I encara més! Els alumnes van resoldre les
dificultats sorgides pel camí i van desenvolupar molt bé els projectes. Em
van sorprendre molt pel que fa a l’actitud vers l’autoavaluació i
co-avaluació. Si bé l’expressió de l’anglès va ser allò més complicat, puc
dir que estic molt satisfeta amb els resultats.
ENTREVISTADOR. Molt bé. Quan va durar el projecte
total?
PROFESSOR. Sis sessions d’una
hora al desembre, al llarg de dues setmanes ja que els alumnes de quart fan
tres hores d’anglès a la setmana.
ENTREVISTADOR. I quantes hores al dia vostè va
treballar en ell?
PROFESSOR. No només l’hora que
estava amb els alumnes a la classe, sinó més externes de preparació, sobretot
pel que fa a la creació de la forma del projecte i a l’avaluació de totes les
autoavaluacions i co-avaluacions. Així que bastantes!
ENTREVISTADOR. I per acabar, té alguna cosa que
vulgui dir als altres professors? Quina lliçó va aprendre?
PROFESSOR. Un mestre sempre està aprenent, per la qual cosa també
vaig aprendre molt a l’igual que els meus alumnes. Vaig aprendre que el
treball grupal per projectes és molt enriquidor (l’heterogeneïtat de nivells
queda compensada), que l’ús de les TIC és molt motivador, que l’autoavaluació
i co-avaluació responsabilitzen més als alumnes pel que fa al propi procés
d’aprenentatge i que aquest és un exemple de l’aprenentatge significatiu i
educació del futur, en la que l’alumne és subjecte actiu de coneixement. Així
doncs, animo als meus companys a que no tinguin por i que es llencin a fer
projectes com aquest i a tenir noves i innovadores idees educatives per a dur
a terme amb els nostres alumnes!
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario