A continuació podreu llegir les
respostes a les preguntes proposades de l’avaluació inicial en funció dels
coneixements previs sobre la matèria. Són benvinguts els comentaris i
aportacions ;)
1. ¿Creus que el progrés en el coneixement
tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social?
Contesta clarament i justifica la resposta.
M’agradaria
diferenciar entre progrés econòmic i social. Pel que fa a la relació de tecnologia
i economia, considero que la relació és estreta: s’observa com en els
països desenvolupats amb economies en expansió i estables inverteixen en el
progres tecnològic i científic per tal de millorar les condicions de vida de la
societat i avançar al ritme que ho fan les noves societats (per exemple, tecnològic
pel que fa als nous gadgets mòbils i científic pel que fa a la cura de
malalties). Tot el contrari ocorre als països subdesenvolupats. És, per tant, un
procés interrelacionat: economies estables contribueixen a la inversió en
tecnologia i ciència i aquesta inversió potencia l’economia.
Pel
que fa a la relació entre tecnologia i progrés social, la tecnologia està
en intima relació amb el consumisme, és a dir, té com a objectiu satisfer els desitjos
de la gent benestant, augmentant així les distàncies amb els més necessitats (i
sobre tot, tenint en compte la situació actual del nostre país). En aquest punt
també em ve al cap la idea de com gestionar el fàcil accés i l’abast de
coneixements per part dels infants a les escoles i de si aquest, per mitjà de
la tecnologia, és positiu perquè ajuda a conèixer més o negatiu per poder
recórrer a la comoditat. Així doncs, ambdós processos estan íntimament
relacionats si bé considero que la tecnologia i ciència poden garantir en
determinades circumstancies el progres econòmic i social però no el poden
determinar, ja que dependrà d’altres factors.
2. ¿Estàs d’acord en què la constant
fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la
neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Pregunta
gens fàcil! Considero que la neutralitat com a sinònim d’objectivitat és
difícil de portar-se a terme tenint en compte que les tecnologies impliquen
un procés que afecta a la societat, a les persones, que per naturalesa som
subjectives. Així doncs, considero que cada societat en funció de les seves circumstàncies
la tractarà i la treballarà d’una manera diferent i li donarà un ús o un altre
en funció de les seves ideologies i necessitats. Sota un mateix nom, la
tecnologia pot ésser diferent en cada societat i de les seves creences,
tradicions, costums i situació econòmica i social.
3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir
present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge
és un requisit indispensable actualment.
No
estic gaire d’acord amb l’afirmació. Les activitats d’ensenyament i
aprenentatge es poden dur a terme de moltes maneres, una d’elles seria tenint
present les TIC, però el seu ús com a mitjà d’ensenyament-aprenentatge seria
una opció metodològica, no pas un requisit indispensable. L’educació porta
existint molts més anys que les TIC i podem trobar activitats d’ensenyament i
aprenentatges molt ben dissenyades i eficaces per als alumnes sense que
aquestes incloguin l’ús de les TIC. Però sí és ben cert que actualment, que a
la nostra societat una de les competències bàsiques inclou el seu maneig, per
la qual cosa l’ensenyament actual l’ha de tenir present. Les hem de tenir presents com a mestres? Les TIC fan ser més competents
als alumnes? El que sabem és que ajuden a crear activitats més dinàmiques i
engrescadores i adaptades a la societat actual, que cada vegada treu al mercat més
gadgets tecnològics i l’escola no pot quedar-s’hi enrere. Però d’igual manera
que he exposat a les preguntes anteriors, dependrà de l’ús que cada societat en
faci de la tecnologia i les TIC.
4. ¿Quines són les causes que originen els
profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Aquesta
pregunta és molt general, pel que fa als canvis i pel que fa als seus factors o
causes. En un àmbit global, s’estan patint canvis econòmics, socials i
tecnològics causats per canvis polítics (canvis constants en la política
de conservadors a liberals i de liberals a conservadors que afecten als nostres
drets i llibertats); per la globalització, que fa que haguem d’aprendre
noves llengües i conèixer altres cultures; pel consumisme, que fa més
gran la diferència entre països desenvolupats i subdesenvolupats, per l’avanç
de la ciència i la millora de les condicions de vida i per tant, de la
longevitat; per la difusió de les noves tecnologies; per la millora del transport
i de la generalització del fet de viatjar; pels canvis demogràfics, per
exemple, la disminució de la natalitat; pel canvi d’estructures familiars;
o per la gestió del recursos sostenibles pel medi ambient, entre
d’altres. A petita escala i pel que fa al nostre país, observem com els canvis
actuals com la crisi econòmica, la disminució de la natalitat, la difusió de
les noves tecnologies, l’aprenentatge de nous idiomes i la migració a altres
països ve causat per aquesta canvis que s’han comentat: econòmics, socials i
tecnològics, entre d’altres factors implicats.
En
particular, les noves tecnologies i la “rapidesa” avancen a passos de gegant i
la societat que ve de la mà, també. L’escola, reflex de la societat, s’ha
d’adaptar a aquesta i no pot quedar-se enrere.
5. Defineix en una frase i digues quin és
l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa.
La
Tecnologia Educativa seria l’aplicació de les noves tecnologies en
l’àmbit educatiu amb l’objectiu de millorar la qualitat educativa i els
processos d’ensenyament-aprenentatge per tal d’adaptar l’educació a la societat
canviant actual.
6. Posa un exemple de transmissió de
coneixement i un altre de construcció del coneixement.
Un
exemple de transmissió de coneixement, el trobaríem en la pedagogia
tradicional, és a dir, en l’evocació o transmissió unidireccional de
coneixements per part del mestre als alumnes. Per exemple, una classe
d’història magistral de Secundària en la qual, durant una hora, el professor
explica la Segona Guerra Mundial i els alumnes, reben aquests coneixement i la
seva acció es redueix a prendre apunts. Així doncs, transmissió es redueix a
l’acció del mestre.
D’altra
banda, pel que fa a la construcció del coneixement, el trobaríem en el
construccionisme, on l’acció educativa primordial rau en l’alumne com a protagonista
i subjecte actiu i en la interacció del mestre-alumne-contingut-context. Per
exemple, un treball interdisciplinari sobre el projecte del “zoo”, en els qual
els alumnes treballen en grups cooperatius i a partir dels seus interessos i coneixements
previs, del treball personal, col·laboratiu i cooperatiu, de la cerca
d’informació, de la guia del mestre i de la coavaluació i autoavaluació creen
un coneixement.
7. Expressa el teu grau d’acord amb la
següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del
coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a
una idea".
Estic
totalment d’acord amb l’afirmació. Per explicar i donar sentit a una idea, és a
dir, per explicar quelcom que sabem, utilitzem el coneixement del qual disposem
i del context en què ens trobem immersos. Podem tenir coneixement sobre qualsevol
matèria gràcies al que ens expliquen (un mestre o els pares, per exemple), al
que hem après autònomament (perquè ho hem llegit o ens ho han explicat a les
notícies) o perquè ho hem vist o sentit. El context és doncs molt important
dins de l’àmbit educatiu: imaginem-nos els nens més petits, els d’infantil
o primer cicle de la Primària, per als quals el context és molt important per
entendre com funciona el món. El context pren forma en el sentit que els
nostres alumnes relacionen qualsevol aprenentatge amb el seu context més
proper, amb la seva vida d’aquí i ara. Quan es parla de context es pot fer
referència al context més proper (la meva casa, l’escola, la feina...) i a un
altre de més genèric (cultura i societat en la que vivim immersos, món del qual
ens sentim part).
8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar
l’entorn de la UOC
a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció
Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà
una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de
missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta
comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la
comunicació i posar a un clic de
distància altres mitjans de comunicació teus...?
Aquest
és el meu tercer semestre a la UOC, i als anteriors ja vaig posar en pràctica
alguns canvis en la finestra personal de “la meva UOC”, per exemple,
organitzant-me els diferents mòduls (com la bústia o les assignatures) per
colors i per un ordre determinat per tal de facilitar el procés d’ensenyament i
aprenentatge. D’altres canvis, com la signatura de correu, encara no els he
posat en pràctica però em semblen molt útils i els començaré a utilitzar. Es
tracta d’anar-se posant al dia poc a poc en les novetats i possibilitats que
ofereix aquesta universitat a distància.
9. Comptes amb els coneixements previs que
el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de
l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar
l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes
amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla
(buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el
document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de
diferents fonts?
Desprès
d’haver llegit els coneixements previs del Pla Docent, considero que estic en
un nivell d’usuari mig, tal i com s’espera, pel que fa a la competència digital
bàsica. Em considero capaç de fer tot el que està escrit a l’enunciat, a no ser
que sigui quelcom informàtic molt específic. A més a més, a la diplomatura de
Magisteri també vaig cursar una assignatura de Noves Tecnologies de l’Educació.
I del que em sobra és optimisme i ganes d’aprendre més a ser possible amb
aquesta assignatura, no només per aprovar-la, sinó per poder aplicar els
coneixements a les meves classes com a English
teacher. Si tingués més temps, m’agradaria fer cursets de noves tecnologies
(és un tema pendent). Qualsevol persona, en especial els mestres, han de tenir
molt present la idea “d’aprenentatge al llarg de la vida” i de reciclar-se
contínuament, sobretot en el camp de les noves tecnologies, que avancen a un
ritme frenètic.
10. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10
molt d’acord)
TE2)
L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de
tècniques per als docents: __10__
CC2)
Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __7__
TC1)
Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que
asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10___
DT2)
La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a
prejudicis, valors i actituds: __4__
CC1)
Les aules de la UOC
són una comunitat d’aprenentatge: __10__
DU2)
Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __1__
TE1)
La Tecnologia
Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon
domini de les TIC: ___8___
DU1)
Els debats a la UOC
poden millorar moltíssim: ___4___
TC2)
Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___7___
DT1)
El canvi tecnològic determina el canvi social: ___5___
Mapa
de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i
Educació.
11. Comenta el teu grau de compromís en
relació als coneixements previs que
has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els
defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus
esquemes en un futur proper?
Considero
que el compromís alhora de contestar a les preguntes ha estat total, ja que
sense llegir cap document com estava estipulat, les he contestat tenint en
compte els coneixements previs i les pròpies opinions personals. Però estic
segura que al llarg de l’assignatura els meus esquemes canviaran i antigues
creences es complementaran amb d’altres o es veuran substituïdes per nous
aprenentatges. Així que no sé si defensaria 100% davant d’un tribunal les
respostes donades per aquest mateix fet: perquè no sóc una professional en
matèria de noves tecnologies i humilment, en les respostes he donat la meva
visió, que pot ser encertada o no o simplement, subjectives.
Quines primeres
impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?
A
simple vista i pel que fa a l’assignatura, la considero interessant i exigent,
ja que la primera activitat ha estat força completa i he hagut de dedicar-hi
bastant de temps a respondre les preguntes, algunes de les quals no eren pas
fàcils. A més a més, el fet d’haver d’utilitzar l’escàner per primera vegada a
la UOC m’ha agradat per haver de fer un mapa conceptual de la pròpia mà. Al
matricular-me de l’assignatura, ja tenia una bona idea ja que la trobo molt
útil pel dia a dia, personal i docent. Així doncs, aquesta primera activitat
que ens fa reflexionar sobre les Noves Tecnologies en funció dels nostres coneixements
previs està molt bé per a situar-nos i aterrar i per encendre les ganes de
voler saber més sobre la matèria. Així doncs, els primeres impressions són del tot
positives.