jueves, 26 de septiembre de 2013

Les TIC a l'aula


Buscant una mica d’informació sobre l’ús de les TIC a l’aula, m’ha semblat interessant compartir amb vosaltres la informació que proporciona aquest vídeo sobre l’ús de les TIC en l’educació:


I per mirar les TIC des d'un punt de vista diferent, amb humor...:


 

Activitat 1. Avaluació Inicial


A continuació podreu llegir les respostes a les preguntes proposades de l’avaluació inicial en funció dels coneixements previs sobre la matèria. Són benvinguts els comentaris i aportacions ;)
 
     1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

 M’agradaria diferenciar entre progrés econòmic i social. Pel que fa a la relació de tecnologia i economia, considero que la relació és estreta: s’observa com en els països desenvolupats amb economies en expansió i estables inverteixen en el progres tecnològic i científic per tal de millorar les condicions de vida de la societat i avançar al ritme que ho fan les noves societats (per exemple, tecnològic pel que fa als nous gadgets mòbils i científic pel que fa a la cura de malalties). Tot el contrari ocorre als països subdesenvolupats. És, per tant, un procés interrelacionat: economies estables contribueixen a la inversió en tecnologia i ciència i aquesta inversió potencia l’economia.

Pel que fa a la relació entre tecnologia i progrés social, la tecnologia està en intima relació amb el consumisme, és a dir, té com a objectiu satisfer els desitjos de la gent benestant, augmentant així les distàncies amb els més necessitats (i sobre tot, tenint en compte la situació actual del nostre país). En aquest punt també em ve al cap la idea de com gestionar el fàcil accés i l’abast de coneixements per part dels infants a les escoles i de si aquest, per mitjà de la tecnologia, és positiu perquè ajuda a conèixer més o negatiu per poder recórrer a la comoditat. Així doncs, ambdós processos estan íntimament relacionats si bé considero que la tecnologia i ciència poden garantir en determinades circumstancies el progres econòmic i social però no el poden determinar, ja que dependrà d’altres factors.

     2. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
 
 Pregunta gens fàcil! Considero que la neutralitat com a sinònim d’objectivitat és difícil de portar-se a terme tenint en compte que les tecnologies impliquen un procés que afecta a la societat, a les persones, que per naturalesa som subjectives. Així doncs, considero que cada societat en funció de les seves circumstàncies la tractarà i la treballarà d’una manera diferent i li donarà un ús o un altre en funció de les seves ideologies i necessitats. Sota un mateix nom, la tecnologia pot ésser diferent en cada societat i de les seves creences, tradicions, costums i situació econòmica i social.

     3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

No estic gaire d’acord amb l’afirmació. Les activitats d’ensenyament i aprenentatge es poden dur a terme de moltes maneres, una d’elles seria tenint present les TIC, però el seu ús com a mitjà d’ensenyament-aprenentatge seria una opció metodològica, no pas un requisit indispensable. L’educació porta existint molts més anys que les TIC i podem trobar activitats d’ensenyament i aprenentatges molt ben dissenyades i eficaces per als alumnes sense que aquestes incloguin l’ús de les TIC. Però sí és ben cert que actualment, que a la nostra societat una de les competències bàsiques inclou el seu maneig, per la qual cosa l’ensenyament actual l’ha de tenir present. Les hem de tenir presents com a mestres? Les TIC fan ser més competents als alumnes? El que sabem és que ajuden a crear activitats més dinàmiques i engrescadores i adaptades a la societat actual, que cada vegada treu al mercat més gadgets tecnològics i l’escola no pot quedar-s’hi enrere. Però d’igual manera que he exposat a les preguntes anteriors, dependrà de l’ús que cada societat en faci de la tecnologia i les TIC.

     4. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
 
 Aquesta pregunta és molt general, pel que fa als canvis i pel que fa als seus factors o causes. En un àmbit global, s’estan patint canvis econòmics, socials i tecnològics causats per canvis polítics (canvis constants en la política de conservadors a liberals i de liberals a conservadors que afecten als nostres drets i llibertats); per la globalització, que fa que haguem d’aprendre noves llengües i conèixer altres cultures; pel consumisme, que fa més gran la diferència entre països desenvolupats i subdesenvolupats, per l’avanç de la ciència i la millora de les condicions de vida i per tant, de la longevitat; per la difusió de les noves tecnologies; per la millora del transport i de la generalització del fet de viatjar; pels canvis demogràfics, per exemple, la disminució de la natalitat; pel canvi d’estructures familiars; o per la gestió del recursos sostenibles pel medi ambient, entre d’altres. A petita escala i pel que fa al nostre país, observem com els canvis actuals com la crisi econòmica, la disminució de la natalitat, la difusió de les noves tecnologies, l’aprenentatge de nous idiomes i la migració a altres països ve causat per aquesta canvis que s’han comentat: econòmics, socials i tecnològics, entre d’altres factors implicats.

En particular, les noves tecnologies i la “rapidesa” avancen a passos de gegant i la societat que ve de la mà, també. L’escola, reflex de la societat, s’ha d’adaptar a aquesta i no pot quedar-se enrere.

     5. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa.
 
 La Tecnologia Educativa seria l’aplicació de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu amb l’objectiu de millorar la qualitat educativa i els processos d’ensenyament-aprenentatge per tal d’adaptar l’educació a la societat canviant actual.

     6. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.
 
 Un exemple de transmissió de coneixement, el trobaríem en la pedagogia tradicional, és a dir, en l’evocació o transmissió unidireccional de coneixements per part del mestre als alumnes. Per exemple, una classe d’història magistral de Secundària en la qual, durant una hora, el professor explica la Segona Guerra Mundial i els alumnes, reben aquests coneixement i la seva acció es redueix a prendre apunts. Així doncs, transmissió es redueix a l’acció del mestre.

D’altra banda, pel que fa a la construcció del coneixement, el trobaríem en el construccionisme, on l’acció educativa primordial rau en l’alumne com a protagonista i subjecte actiu i en la interacció del mestre-alumne-contingut-context. Per exemple, un treball interdisciplinari sobre el projecte del “zoo”, en els qual els alumnes treballen en grups cooperatius i a partir dels seus interessos i coneixements previs, del treball personal, col·laboratiu i cooperatiu, de la cerca d’informació, de la guia del mestre i de la coavaluació i autoavaluació creen un coneixement. 

     7. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
 
 Estic totalment d’acord amb l’afirmació. Per explicar i donar sentit a una idea, és a dir, per explicar quelcom que sabem, utilitzem el coneixement del qual disposem i del context en què ens trobem immersos. Podem tenir coneixement sobre qualsevol matèria gràcies al que ens expliquen (un mestre o els pares, per exemple), al que hem après autònomament (perquè ho hem llegit o ens ho han explicat a les notícies) o perquè ho hem vist o sentit. El context és doncs molt important dins de l’àmbit educatiu: imaginem-nos els nens més petits, els d’infantil o primer cicle de la Primària, per als quals el context és molt important per entendre com funciona el món. El context pren forma en el sentit que els nostres alumnes relacionen qualsevol aprenentatge amb el seu context més proper, amb la seva vida d’aquí i ara. Quan es parla de context es pot fer referència al context més proper (la meva casa, l’escola, la feina...) i a un altre de més genèric (cultura i societat en la que vivim immersos, món del qual ens sentim part).

     8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Aquest és el meu tercer semestre a la UOC, i als anteriors ja vaig posar en pràctica alguns canvis en la finestra personal de “la meva UOC”, per exemple, organitzant-me els diferents mòduls (com la bústia o les assignatures) per colors i per un ordre determinat per tal de facilitar el procés d’ensenyament i aprenentatge. D’altres canvis, com la signatura de correu, encara no els he posat en pràctica però em semblen molt útils i els començaré a utilitzar. Es tracta d’anar-se posant al dia poc a poc en les novetats i possibilitats que ofereix aquesta universitat a distància.
  
     9. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
 
 Desprès d’haver llegit els coneixements previs del Pla Docent, considero que estic en un nivell d’usuari mig, tal i com s’espera, pel que fa a la competència digital bàsica. Em considero capaç de fer tot el que està escrit a l’enunciat, a no ser que sigui quelcom informàtic molt específic. A més a més, a la diplomatura de Magisteri també vaig cursar una assignatura de Noves Tecnologies de l’Educació. I del que em sobra és optimisme i ganes d’aprendre més a ser possible amb aquesta assignatura, no només per aprovar-la, sinó per poder aplicar els coneixements a les meves classes com a English teacher. Si tingués més temps, m’agradaria fer cursets de noves tecnologies (és un tema pendent). Qualsevol persona, en especial els mestres, han de tenir molt present la idea “d’aprenentatge al llarg de la vida” i de reciclar-se contínuament, sobretot en el camp de les noves tecnologies, que avancen a un ritme frenètic.
  
     10. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
 
 TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __10__
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __7__
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10___
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __4__
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10__
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __1__
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___8___
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___4___
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___7___
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___5___




Mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació. 



     11. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?

Considero que el compromís alhora de contestar a les preguntes ha estat total, ja que sense llegir cap document com estava estipulat, les he contestat tenint en compte els coneixements previs i les pròpies opinions personals. Però estic segura que al llarg de l’assignatura els meus esquemes canviaran i antigues creences es complementaran amb d’altres o es veuran substituïdes per nous aprenentatges. Així que no sé si defensaria 100% davant d’un tribunal les respostes donades per aquest mateix fet: perquè no sóc una professional en matèria de noves tecnologies i humilment, en les respostes he donat la meva visió, que pot ser encertada o no o simplement, subjectives.


     Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?

A simple vista i pel que fa a l’assignatura, la considero interessant i exigent, ja que la primera activitat ha estat força completa i he hagut de dedicar-hi bastant de temps a respondre les preguntes, algunes de les quals no eren pas fàcils. A més a més, el fet d’haver d’utilitzar l’escàner per primera vegada a la UOC m’ha agradat per haver de fer un mapa conceptual de la pròpia mà. Al matricular-me de l’assignatura, ja tenia una bona idea ja que la trobo molt útil pel dia a dia, personal i docent. Així doncs, aquesta primera activitat que ens fa reflexionar sobre les Noves Tecnologies en funció dels nostres coneixements previs està molt bé per a situar-nos i aterrar i per encendre les ganes de voler saber més sobre la matèria. Així doncs, els primeres impressions són del tot positives.

Presentació!



Hello! Comencem!

Què millor que començar el blog amb una presentació!

Sóc l’Anna Navarro, tinc 23 anys i visc a Cornellà de Llobregat, Barcelona (sí, a la terra dels Estopa, del José Montilla, de l’Splau i del Camp de l’Espanyol). Si hagués de definir-me pel meu ofici diria que sóc English teacher. I a més a més, una apassionada per viatjar, viure experiències noves, descobrir nous indrets, passejar en bici, de la rebosteria i de Barcelona, la Costa Brava i Londre.

Fa una mica més de dos anys vaig acabar la diplomatura de Magisteri de llengües estrangeres a la Universitat de Barcelona. En acabar la carrera amb 20 anys, vaig plantejar-me millorar la llengua anglesa abans de començar a treballar com a mestra, per la qual cosa vaig marxar a treballar com a auxiliar de conversa a dos instituts de Watford, Londres. Com podeu imaginar, és una experiència que em va marcar, per molts aspectes, des del fet d’independitzar-me per primera vegada a un país estranger fins al coneixement de la cultura anglesa.

Al tornar i després de repartir molts currículums, vaig tenir la gran sort de trobar feina com a mestra d’anglès. I des d’aquest moment, treballo com a English and Science Teacher bàsicament a Cicle Mitjà de Primària a una escola de Barcelona al costat del Parc Güell. Des de petita que jugava a ser mestra amb ninos i amb un paper a la paret així que estic molt contenta de poder treballar en el que m’agrada, malgrat que a vegades sigui una feina esgotadora!

I...per què Psicopedagogia? Doncs per seguir formant-me en el món de l'educació i seguir aprenent al llarg de la vida. La veritat és que aquesta segona carrera es complementa molt amb la meva feina del dia a dia a les classes.

Només ens coneixem virtualment, que no és poc, així que us desitjo a tots molta sort en la vostra UOC-aventura, segur que ens va molt bé! Preparats...? Som-hi!

Keep in touch,

Anna.

;) 

P.D. A continuació us deixo una cançó i una imatge que m'agraden molt: